Ministerul Finanțelor, în colaborare cu Serviciul Fiscal de Stat, a elaborat un proiect de modificare a Regulamentului privind mecanismul desemnării procentuale, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1286/2016. Documentul a fost examinat în cadrul ședinței secretarilor de stat din data de 26 august curent.
Astfel, proiectul prevede eliminarea obligației pentru beneficiarii desemnării procentuale de a notifica Autoritatea de Supraveghere Publică (ASP) în cazul modificării anumitor date, cum ar fi denumirea, sediul, codul fiscal sau chiar în cazul radierii acestora. Datele respective urmează a fi actualizate de către ASP în baza datelor disponibile în Registrul de Stat al persoanelor juridice,
Documentul mai prevede reglementarea procedurii de transfer a sumelor de desemnare procentuală în situațiile în care beneficiarul nu dispune de conturi bancare în monedă națională la care urmează a fi virate sumele menționate. Astfel, sumele desemnării procentuale vor fi transferate la unul din conturile bancare curente ale beneficiarului desemnării procentuale, deschis în monedă națională, conform informației din Registrul conturilor de plăți și bancare ale persoanelor fizice și juridice, gestionat de Serviciul Fiscal de Stat.
Dacă beneficiarul nu deține un cont bancar curent în monedă națională, Serviciul Fiscal de Stat va notifica beneficiarul prin e-mail în termen de 10 zile lucrătoare de la constatarea acestei situații. Beneficiarul va trebui să prezinte Serviciului Fiscal de Stat datele bancare valide pentru transferul sumelor desemnate până la data de 10 decembrie a anului în care a avut loc desemnarea.
Suplimentar se prevede ca până la data de 31 mai a anului în care a avut loc desemnarea procentuală, Serviciul Fiscal de Stat va analiza și selecta declaraţiile persoanelor fizice cu privire la impozitul pe venit depuse în termenul stabilit de legislaţia fiscală, conform căreia s-a efectuat desemnarea procentuală. Este prevăzut inclusiv că la depunerea declarației cu privire la impozitul pe venit, persoana fizică va avea posibilitatea să verifice de sine stătător informația privind existența/lipsa datoriilor la buget privind impozitul pe venit în sistemul informațional automatizat „Contul curent al contribuabilului”, ,,Portalul guvernamental al cetățeanului și al unităților de drept” și pe pagina web oficială a Serviciului Fiscal de Stat.
Adițional, Regulamentul va prevedea obligația Serviciului Fiscal de Stat de a publica pe pagina sa web oficială, până la data de 30 iunie a anului în care a avut loc desemnarea, Lista beneficiarilor desemnării procentuale cu sumele validate pentru fiecare beneficiar.
Conform proiectului, prevederile acestuia urmează să intre în vigoare la 1 ianuarie 2025.