În scopul optimizării și eficientizării controlului în domeniul raporturilor de muncă, Cancelaria de Stat a elaborat un proiect de lege care prevede modificări esențiale în cadrul legislativ existent. Aceste modificări sunt menite să clarifice și să elimine dublările de funcții între diverse organe de control, să excludă atribuțiile de control de stat care sunt actualmente executate de autorități sau instituții necalificate în acest sens, și să elimine discordanțele cu prevederile din Legea nr. 131/2012 privind controlul de stat.
Printre modificările propuse, se numără ajustarea Legii nr. 22/2018 privind exercitarea unor activități necalificate cu caracter ocazional desfășurate de zilieri, prin excluderea de la articolul 12 a cuvintelor: „și/sau Serviciul Fiscal de Stat”, stabilind că Inspectoratul de Stat al Muncii (ISM) va fi singurul organ competent pentru constatările legate de încălcarea regulilor privind desfășurarea activităților necalificate cu caracter ocazional desfășurate de zilieri.
Proiectul de lege propune, de asemenea, ajustarea Legii nr. 105/2018 privind ocuparea forței de muncă și asigurarea de șomaj, pentru a reflecta formulările utilizate de Legea nr. 131/2012. Aceste ajustări permit ISM să inițieze controale inopinate asupra agențiilor private și intermediarilor nelicențiați pe baza petițiilor înaintate de persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă în străinătate sau de lucrătorii emigranți.
Petițiile vor constitui temei pentru un control inopinat doar dacă informațiile pe care acestea le conțin, fiind analizate în baza evaluării riscurilor, vor indica în mod rezonabil posibile încălcări legate de traficul de ființe umane, munca forțată, munca în condiții nocive, munca în condiții periculoase, precum și alte forme de exploatare prin muncă sau exploatare sexuală și aceste informații sunt probate.
De asemenea, se propune abrogarea din cadrul Legii nr.105/2018 a normelor care prevăd că procedura de realizare a controlului activității agențiilor private și intermediarilor nelicențiați se stabilește de Guvern.