Plaga evaziunii fiscale prin firme offshore
Iurie Gotișan: „Statistica oficială estimează valoarea evaziunii fiscale la pînă 20 la sută din Produsul Intern Brut”. Atunci valoarea monetară a evaziunii fiscale din Moldova ar fi de 1,2 miliarde de dolari.
Iurie Gotişan: „Din câtre cunosc, nu există o
definiţie clară pentru companiile off-shore sau, cum le mai numim noi,
„paradisuri fiscale”. Însă, în principiu, acestea sunt firme înregistrate în
ţări sau jurisdicţii, unde legislaţia fiscală fie nu prevede perceperea de
impozite, fie impozitele sunt foarte scăzute, atâta timp cât societăţile sau
companiile nu desfăşoară activităţi pe teritoriul ţării, unde sunt
înregistrate.”
Europa Liberă: Paradoxal, dar şi despre
Republica Moldova se vorbeşte uneori ca despre un „paradis fiscal”. Zilele
trecute anume în acest context Republica Moldova era pomenită în unele ziare
româneşti, bunăoară. Cum puteţi explica acest lucru?
Iurie Gotişan: „Este greşit să se creadă că Moldova este un paradis fiscal.
Cauza unei asemenea erori cred că rezidă în acea cotă zero la profitul
reinvestit. Dar asta nu înseamnă că în Moldova nu se plătesc impozite pe profit
sau venit. Dimpotrivă, înclin să presupun că existenţa a peste o sută de taxe
de tot felul şi impozite pe care companiile înregistrate în ţara noastră
trebuie să le plătească statului îi face pe oamenii de afaceri locali să caute
în afara graniţelor soluţii de protejare a profiturilor sau veniturilor. Or,
cea mai simplă şi mai la îndemână opţiune este înfiinţarea unei companii,
numită offshore, într-un stat sau jurisdicţie, unde fiscalitatea este foarte
scăzută sau chiar zero. Se pare, că moldovenii preferă în acest sens Cipru,
Malta, sau Elveţia, unde taxele sunt pe zero, sau fiind impozitate cu o sumă
modică. Acolo, spre exemplu, unde lipsesc controale de orice fel şi se operează
într-un sistem politic şi economic stabil. Mai mult – se vorbeşte că
înfiinţarea unui offshore costă între două şi trei mii de euro, o sumă infimă,
de fapt, iar formele de transfer a banilor în zonele de paradis fiscal nu
diferă până la urmă de la stat la stat.”
Europa Liberă: Este vorba de ceea ce
statul numeşte evaziune fiscală? Sau companiile moldoveneşti preferă să scoată
în acest fel capitalurile din ţară?
Iurie Gotişan: „Migrarea capitalului este, de fapt, o formă mai mult răspândită
în Rusia. În schimb, în Republica Moldova companiile, agenţii economici optează
pentru evaziunea fiscală ca să-şi consolideze averile, care, de fapt, este şi
cea mai răspândită. Or, la noi evaziunea fiscală este destul de mare. Chiar
statistica oficială indică o valoare între 15 şi 20 la sută din Produsul Intern
Brut. Pentru mai multă lumină ascultătorilor noştri: dacă în 2010 Produsul
Intern Brut a fost de ceva mai mult de 70 miliarde de lei, echivalentul a 5,8
miliarde de dolari, atunci valoarea monetară a evaziunii fiscale din Moldova ar
fi de 1,2 miliarde de dolari. Sumă care este comparabilă cu valoarea
remitenţelor pentru 2010. Astfel, am putea presupune că aceşti bani pur şi
simplu au evitat serviciile fiscale şi de control ale statului. În cazul în
care aceste mijloace ar fi fost taxate, undeva jumătate din această sumă ar fi
rămas în visteria statului, adică în jur de 600 de milioane de dolari, sumă
care este echivalentă mijloacelor, pe care le va primi Moldova de la Fondul
Monetar Internaţional pe durata a minim trei ani de zile.”
Europa Liberă: Cum reuşesc aceste
companii moldoveneşti să evite declararea unor sume atât de mari?
Iurie Gotişan: „Cea mai simplă lecţie de evitare a plăţii impozitului pe profit
este intermedierea exportului sau a importului de mărfuri sau servicii. În
Moldova, spre exemplu, multe companii din domeniul IT sau a tehnologiilor
informaţionale, care de fapt profită şi de un cadrul legislativ lejer, îşi fac
afaceri fiind intermediate de către firme offshore. Sau veniturile obţinute de
birourile de traduceri din Moldova. Ca să dau un exemplu concret: o firmă din
Moldova importă 20 de maşini şi în urma acestei activităţi obţine un profit
brut de 20 de milioane de lei. Şi impozitul aferent statului, să zicem, că
impozitul ar fi de 16 la sută, ar fi de 3,2 milioane de lei. Pentru a se evita
plata acestui impozit, se încheie un contract cu o firmă offshore, evident
aflată în proprietatea importatorului, care să asigure, să zicem, paza
convoiului de maşini până la graniţa cu Moldova. Suma stipulată în contract
poate ajunge chiar la 20 de milioane de lei, sumă deductibilă în totalmente, în
situaţia în care impozitul pe profit ar fi de zero în zona offshore.”
Europa Liberă: Dacă aceste lucruri sunt
cunoscute de organele de stat, de ce atunci acestea nu iau măsuri? Sau pot
exista măsuri eficiente de contracarare a acestui fenomen?
Iurie Gotişan: „De cele mai multe ori transferurile de bani se fac în baza unor
contracte fantomă de prestări servicii. Şi presa de la noi deseori a investigat
asemenea cazuri. Dar pentru organele de control este aproape imposibil să
dovedească faptul că respectivele servicii nu au fost prestate în realitate
niciodată. Dacă vă amintiţi, guvernarea precedentă a adoptat o măsură de
amnistie pentru capitalurile, ce vor fi repatriate din ţările considerate a fi
paradisuri fiscale, proprietarii acestora urmând a fi taxaţi cu cinci la sută
din valoarea sumelor şi „iertaţi” de cercetarea pentru evaziune fiscală. Însă,
valoarea acestor repatrieri, dacă nu greşesc, nu a fost mai mare de nouă
milioane de lei.”