Topul celor mai mari companii moldoveneşti este dominat de importatori şi prestatori de servicii
În clasamentul întreprinderilor cu vânzări mai mari de un miliard de lei intră doar 16 companii, din care doar două pot fi numite producători. Experţii spun că faptul nu e deloc surprinzător, în condiţiile în care avem o economie bazată pe importuri şi remitenţe.
Cu o cifră de afaceri de peste cinci miliarde de lei, întreprinderea moldo-rusă Moldovagaz a fost şi în anul 2011 cea mai mare companie din economia moldovenească. Aceasta chiar s-a distanţat cu mult de restul companiilor, graţie creşterii cu peste 30% a vânzărilor, rezultat datorat însă mai degrabă scumpirii cu o treime a gazelor naturale.
Surprinzător, dar locul doi în clasament îi revine Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină (CNAM), după care urmează Gas Natural Fenosa şi Lukoil-Moldova, cu venituri din vânzări de peste trei miliarde de lei.
O analiză realizată de „Adevărul" în baza datelor furnizate de Biroul Naţional de Statistică (BNS) arată că anul trecut doar 16 companii moldoveneşti au avut o cifră de afaceri mai mare de un miliard de lei, iar 42 - mai mare de 500 de milioane de lei.
Vinăriile lipsesc din top
În lista celor mai mari întreprinderi locale, majoritatea sunt operatori de telefonie mobilă sau fixă, prestatori de servicii, reţele de magazine, importatori de produse energetice şi doar câteva sunt companii ce produc mărfuri competitive pe piaţa locală şi la export. De exemplu, CET-2 generează curent de două ori mai scump decât cel de import, iar creşterea vânzărilor întreprinderii în 2011 se datorează exclusiv majorărilor de tarif la energia electrică şi cea termică.
Cel mai mare producător de ulei vegetal din ţară, Floarea Soarelui din Bălţi, care a ajuns anul trecut la o cifră de afaceri de peste un miliard de lei, este mai degrabă un procesator al seminţelor colectate de la ţărani. În afară de Floarea Soarelui, industria alimentară a ţării mai are cinci companii cu cifre de afaceri mai mari de 500 de milioane de lei: Sudzucker (zahăr), JLC (lactate), Efes Vitanta (bere), Franzeluţa (pâine şi produse de panificaţie) şi Tutun-CTC.
Mândria ţării, vinăriile, nu se regăsesc deloc în Top 70, cel mai aproape fiind Combinatul de vinuri Cricova, care a avut în 2011 o cifră de afaceri de circa 200 de milioane de lei.
Galina Şelari, directorul Centrului pentru Investigaţii Strategice şi Reforme din Moldova (CISR) susţine că nu este corect să se spună că Floarea Soarelui sau JLC sunt producători, iar Orange sau Moldtelecom nu. „Operatorii de telefonie, pe lângă faptul că prestează servicii sunt şi cei care implementează noi tehnologii şi este eronat să se considere că aceştia nu ar fi producători. La fel se poate de spus şi despre firmele din sectorul energetic sau din domeniul colectării şi prelucrării metalului uzat. E foarte bine că aceste sectoare se dezvoltă atât de dinamic. Rău este că avem foarte puţine întreprinderi din sectorul real", a precizat directorul CISR.
Producătorii au ajuns o excepţie în Moldova
Roman Chircă, directorul general al Agenţiei pentru Inovare şi Transfer Tehnologic (AITT), din cadrul Academiei de Ştiinţe, spune că, în condiţiile în care importăm de aproape trei ori mai multe mărfuri decât exportăm, nu este deloc surprinzător faptul că anume companiile importatoare domină acest top.
„Economia moldovenească nu este bazată pe exporturi, iar dezvoltarea unor sectoare precum producţia IT sau de maşini nu este o prioritate naţională, aşa că nu trebuie să ne surprindă faptul că furnizorii de mărfuri şi servicii domină topul", a menţionat economistul.
„Există câteva întreprinderi din domeniul nanotehnologiilor, cu care am putea să ne mândrim, dar acestea sunt, mai degrabă, o excepţie în economia moldovenească", afirmă Roman Chircă. În opinia directorului AITT, oamenii de afaceri nu investesc în producţia de utilaje, maşini, IT, din cauza că nu au încredere că acestea le-ar putea aduce venit. „Oamenii se orientează spre comerţ, servicii, construcţii, pentru că ei ştiu că de acolo au şanse mari să scoată rapid profit", precizează expertul.
70 de întreprinderi din Republica Moldova au avut anul trecut o cifră de afaceri mai mare de 300 de milioane de lei.
„Cele câteva întreprinderi din domeniul nanotehnologiilor, cu care am putea să ne mândrim, sunt mai degrabă o excepţie în economia moldovenească."
Roman Chircă , Directorul Agenţiei de Inovare
Topul companiilor din Republica Moldova cu vânzări mai mari de un miliard de lei
Denumirea Valoarea vânzărilor, miliarde de lei
Moldovagaz ............................. 5,05
CNAM ............................. 3,64
Gas Natural Fenosa ............... 3,3
Lukoil-Moldova ............... peste 3,0
Orange Moldova .............peste 2,5
Moldtelecom ........................ 2,24
Tirex-Petrol ......................... 1,67
Petrom-Moldova ........... peste 1,5
CET-2 ................................ 1,5
Termocom .................... circa 1,5
CFM ............................... 1,36
Air Moldova .......................... 1,32
Metalferos .......................... 1,27
Metro Cash&Carry Moldova peste 1,0
Trans Oil ................... peste 1,0
Floarea Soarelui ............. circa 1,0