Potrivit prevederilor art. 290 lit. c) din Codul fiscal, subiecții taxei de plasare (amplasare) a publicităţii (reclamei) sunt persoanele juridice sau persoanele fizice înregistrate în calitate de întreprinzător care plasează şi/sau difuzează informaţii publicitare (cu excepţia publicităţii exterioare) prin intermediul mijloacelor cinematografice, reţelelor telefonice, telegrafice, telex, altor mijloace (cu excepţia TV, internetului, radioului, presei periodice, tipăriturilor).
În conformitate cu art. 291 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, obiect al impunerii cu taxa de plasare (amplasare) a publicității (reclamei) sunt serviciile de plasare şi/sau difuzare a anunţurilor publicitare prin intermediul serviciilor cinematografice, video, prin reţelele telefonice, telegrafice, telex, prin dispozitivele difuzorului de publicitate exterioară, prin alte mijloace (cu excepţia TV, internetului, radioului, presei periodice, tipăriturilor).
Baza impozabilă la taxa de plasare (amplasare) a publicității (reclamei) este venitul din vânzări ale serviciilor de plasare şi/sau difuzare a anunţurilor publicitare prin intermediul serviciilor cinematografice, video, prin reţelele telefonice, telegrafice, telex, prin dispozitivele difuzorului de publicitate exterioară, prin alte mijloace (cu excepţia TV, internetului, radioului, presei periodice, tipăriturilor), cu excepţia amplasării publicităţii exterioare.
Taxa pentru dispozitivele publicitare se calculează de sinestătător de către subiecții impunerii, prin înmulțirea suprafeței feței (fețelor) dispozitivului publicitar publicitar pentru promovarea propriilor produse şi servicii, inclusiv a mărcii comerciale cu cota taxei stabilită de către autoritatea administrației publice locale (anexă la Titlul VII al Codului fiscal).
Notă. Cota anuală a taxei de plasare (amplasare) a publicității (reclamei) în orașul Chișinău, conform Deciziei Consiliului municipal Chişinău nr.9/2 din 23.06.2024 constituie 5,8%. Deciziei nr.9/2 din 23 iulie 2024 cu privire la aprobarea și punerea în aplicare a taxelor locale pentru anul 2024 a intrat în vigoare la data de 26 iulie 2024.
Amintim că, până la aprobarea Deciziei Consiliului municipal Chişinău nr.9/2 din 23.06.2024 contribuabilii se conduceau de prevederile Dispoziției Primarului General al mun. Chișinău nr. 663-d din 29.12.2023 cu privire la aplicarea bugetului municipal Chișinău provizoriu pe anul 2024, unde cota anuală a taxei pentru plasare (amplasare) a publicității (reclamei) în orașul Chișinău constituia 5,5%.
Merită a fi menționat că pentru trimestrul III din 2024, se va aplica cota veche a taxei pentru perioada 1 iulie - 25 iulie și noua cotă pentru perioada 26 iulie - 30 septembrie.
Plata taxei urmează a fi efectuată de către subiecţii impunerii, trimestrial, până la data de 25 a lunii imediat următoare trimestrului gestionar la contul trezorerial de venituri al bugetului local.
Subiecții impunerii cu taxa de plasare (amplasare) a publicității (reclamei) (cu excepția întreprinzătorilor individuali, gospodăriilor țărănești (de fermier) al căror număr mediu anual de salariați, pe parcursul perioadei fiscale, nu depășește 3 unități și care nu sunt înregistrați ca plătitori de TVA) prezintă trimestrial, pînă la data de 25 a lunii imediat următoare trimestrului gestionar o dare de seamă pe taxele locale, care include și taxa de plasare (amplasare) a publicității (reclamei) (art. 292 alin. (1) al Codului fiscal, Anexa la titlul VII al Codului fiscal).
Darea de seamă pe taxele locale se prezintă în baza formularului ”Forma TL 13”, aprobat prin Ordinul IFPS nr. 1603/2012 privind aprobarea formularelor tipizate ale Dării de seamă pe taxele locale (Forma TL 13) și a instrucțiunii privind modul de întocmire și prezentare a acesteia.
Întreprinzătorii individuali și gospodăriile țărănești (de fermier) al căror număr mediu anual de salariați, pe parcursul perioadei fiscale, nu depășește 3 unități și care nu sunt înregistrați ca plătitori de TVA prezintă, în termen de pînă la 25 martie al anului următor anului fiscal de gestiune, o dare de seamă unificată (Forma UNIF21), aprobată prin Ordinul SFS nr. 370 din 24.07.2020.