În conformitate cu art. 288 pct. 8) din Codul fiscal, dispozitiv publicitar reprezintă sistem de comunicare vizuală pentru plasarea publicității exterioare, cum ar fi afișele, panourile, standurile, instalațiile și construcțiile (situate separat sau suspendate de pereții și de acoperișurile clădirilor), firmele tridimensionale, firmele luminoase, tablourile electromecanice și electronice suspendate, alte mijloace tehnice.
Potrivit prevederilor art. 290 lit. q) din Codul fiscal, subiecți ai impunerii cu taxa pentru dispozitivele publicitare sunt persoanele fizice înregistrate în calitate de întreprinzător și persoanele juridice, care dețin în posesie/folosință sau sunt proprietari ai dispozitivelor publicitare.
Obiect al impunerii cu taxa pentru dispozitivele publicitare este suprafața feței (fețelor) dispozitivului publicitar pe care se amplasează publicitatea exterioară, iar conform lit. q) col. 2 al anexei la titlul VII din Codul fiscal, baza impozabilă a taxei o constituie suprafaţa feţei (feţelor) dispozitivului publicitar pentru promovarea propriilor produse şi servicii, inclusiv a mărcii comerciale.
Cota taxei pentru dispozitivele publicitare se stabilește de autoritatea administrației publice locale (consiliul local) conform locului amplasării obiectului impunerii – în lei anual pentru fiecare metru pătrat al suprafeței feţei (feţelor) dispozitivului publicitar (art. 292 alin. (2) și anexa la Titlul VII al Codului fiscal)
Notă. Cota anuală a taxei pentru dispozitivele publicitare în orașul Chișinău, conform Deciziei Consiliului municipal Chişinău nr.9/2 din 23.06.2024 constituie 865 lei pentru fiecare metru pătrat și 400 lei anual pentru fiecare metru pătrat al imaginii publicitare afișate pe/în vehicule.
Deciziei nr.9/2 din 23 iulie 2024 cu privire la aprobarea și punerea în aplicare a taxelor locale pentru anul 2024 a intrat în vigoare la data de 26 iulie 2024.
Amintim că, până la aprobarea Deciziei Consiliului municipal Chişinău nr.9/2 din 23.06.2024 contribuabilii se conduceau de prevederile Dispoziției Primarului General al mun. Chișinău nr. 663-d din 29.12.2023 cu privire la aplicarea bugetului municipal Chișinău provizoriu pe anul 2024, unde cota anuală a taxei constituia 815 lei pentru fiecare metru pătrat pentru dispozitivele publicitare.
Merită a fi menționat că pentru trimestrul III din 2024, se va aplica cota veche a taxei pentru perioada 1 iulie - 25 iulie și noua cotă pentru perioada 26 iulie - 30 septembrie.
Taxa pentru dispozitivele publicitare se calculează de sinestătător de către subiecții impunerii, prin înmulțirea suprafeței feței (fețelor) dispozitivului publicitar publicitar pentru promovarea propriilor produse şi servicii, inclusiv a mărcii comerciale cu cota taxei stabilită de către autoritatea administrației publice locale.
În conformitate cu art. 293 alin. (5) din Codul fiscal, taxa pentru dispozitivele publicitare se calculează din ziua indicată de către autoritatea administraţiei publice locale în autorizaţiile/ notificările/ coordonările corespunzătoare, eliberate de către aceasta, şi pînă în ziua în care termenul de valabilitate a autorizaţiilor/ notificărilor/ coordonărilor a expirat sau acestea au fost suspendate, anulate, retrase în modul stabilit de legislaţia în vigoare.
Taxa pentru dispozitivele publicitare se achită de către subiecții impunerii trimestrial, pînă la data de 25 a lunii imediat următoare trimestrului gestionar la contul trezorerial de venituri al bugetului local.
De plata taxei pentru dispozitivele publicitare sunt scutiți:
– autorităţile publice şi instituţiile finanţate de la bugetele de toate nivelurile;
– misiunile diplomatice şi oficiile consulare acreditate în Republica Moldova, precum şi reprezentanţele organizaţiilor internaţionale acreditate în Republica Moldova, în baza principiului reciprocităţii, în conformitate cu tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte;
– Banca Naţională a Moldovei;
– proprietarii sau deţinătorii bunurilor rechiziţionate în interes public, pe perioada rechiziţiei, conform legislaţiei;
– subiecţii care desfăşoară activităţi conform cap. 103 din titlul II al Codului fiscal;
- subiecții impunerii pentru suprafața dispozitivului publicitar pe care au fost amplasate imagini cu Campania social de prevenire COVID-19, coordinate cu Primăria Municipiului Chișinău și Ministerul Sănătății.
– persoanele juridice care deţin în posesie/folosinţă sau sunt proprietari ai dispozitivelor publicitare, producătorii şi difuzorii de mesaje de interes public, pentru perioada afişării mesajului de interes public.