În urma modificărilor recente în legislația fiscală, taxele locale au fost și ele supuse unor ajustări importante. Astfel, Legea nr. 2014/2024 pentru modificarea unor acte normative a adus modificări esențiale în sistemul taxelor locale.
Printre principalele schimbări aduse de Legea nr. 2014/2024 se numără:
- abrogarea taxei pentru posesorii de câini: în contextul unui randament fiscal redus, Legea nr.2014/2024 prevede abrogarea acesteia (art.289 ali. (2) lit.k) din CF)
- ajustarea normelor care reglementează taxa de plasare (amplasare) a publicității (reclamei) și taxa pentru dispozitivele publicitare: aceste ajustări vizează în special clarificarea subiecților și obiectelor impozitării;1
- simplificarea procesului de determinare a subiecților impunerii cu taxa pentru salubrizare: conform noilor reglementări, persoanele fizice înscrise la adresa declarată ca domiciliu, conform situației din 1 martie a anului în curs, vor fi obligate să achite taxa pentru salubrizare;
- ajustarea termenelor de plată a taxelor locale (anexa la titlul VII din Codul fiscal): cu excepția taxei pentru salubrizare și a taxei pentru parcaj, contribuabilii vor fi obligați să achite celelalte taxe locale semestrial, până la data de 25 a lunii imediat următoare semestrului gestionar.
Noile prevederi vor intra în vigoare la data de 1 ianuarie 2025.
11) taxa de plasare (amplasare) a publicității (reclamei):
subiecții impunerii - persoanele juridice sau persoanele fizice înregistrate în calitate de întreprinzător care plasează şi/sau difuzează publicitate prin intermediul mijloacelor cinematografice, video, reţelelor telefonice, telegrafice, telex, dispozitivelor de publicitate exterioară și a altor mijloace (cu excepţia TV, internetului, radioului, presei periodice, tipăriturilor);
obiectul impunerii - serviciile de plasare şi/sau difuzare a publicității prin intermediul mijloacelor cinematografice, video, reţelelor telefonice, telegrafice, telex, prin dispozitivele difuzorului de publicitate exterioară, prin alte mijloace (cu excepţia TV, internetului, radioului, presei periodice, tipăriturilor).
2) taxa pentru dispozitivele publicitare:
subiecții impunerii - persoanele fizice înregistrate în calitate de întreprinzător şi persoanele juridice, care deţin în posesie/folosinţă sau sînt proprietari ai dispozitivelor publicitare destinate amplasării publicității proprii;
obiectul impunerii - suprafaţa feţei (feţelor) dispozitivului publicitar destinate amplasării publicității proprii.