Confederația Națională a Patronatului din Republica Moldova a prezentat în cadrul Consiliului economic pe lângă Prim-ministrul RM, un raport privind serviciile alternative de îngrijire a copiilor la locul de muncă, implementate, în premieră acum un an în unele companii din Moldova, unde pot fi aduși copiii de la 0 la 3 ani. Raportul evidențiază provocări majore în aplicarea cadrului legislativ existent. Potrivit autorilor documentului, reglementările actuale prezintă numeroase lacune și bariere care descurajează angajatorii să adopte astfel de inițiative.
Aspecte problematice identificate în raport ar fi confuzia legislativă. De exemplu conceptul de „prestator de serviciu” este ambiguu, fiind utilizat atât pentru angajator, cât și pentru îngrijitorul efectiv. Această neclaritate generează dificultăți în aplicarea reglementărilor.
Autorii au depistat și reglementări contradictorii. Există norme neclare sau contrare, cum ar fi cerințele privind tipurile de contracte acceptate între angajatori și îngrijitori.
Există și proceduri birocratice excesive. Obținerea de aprobări implică multiple deplasări și documentație redundante, fiind o piedică majoră pentru angajatorii din afara Chișinăului. Reglementările impun standarde tehnice ridicate (de exemplu, instalarea de lămpi UV și chiuvete cu control termostatic), nejustificate economic și dificil de aplicat chiar și în grădinițele publice. Mai mult, astăzi se constată o lipsă a unor mecanisme clare de notificare. Procedurile actuale implică o „notificare” care funcționează ca o autorizare, complicând inutil demersurile.
Potrivit autorilor Raportului, aceste deficiențe limitează atractivitatea serviciilor alternative de îngrijire a copiilor, atât pentru angajatori, cât și pentru părinți. În plus, complexitatea reglementărilor și lipsa unor clarificări afectează implementarea proiectelor menite să sprijine părinții activi pe piața muncii.
Confederația Națională a Patronatului din Republica Moldova propune clarificarea noțiunilor legislative și simplificarea procedurilor de înființare a serviciilor alternative. Totodată se propune revizuirea cerințelor tehnice și adaptarea acestora la realitățile economice și practice ale angajatorilor. O altă propunere ține de extinderea limitei de vârstă pentru copiii beneficiari de la 3 ani la 7 ani, pentru a include copiii de vârstă preșcolară. Se propune și eliminarea controalelor suplimentare: Reexaminarea prevederii care permite includerea serviciilor alternative în graficul controalelor anuale.