Asociația Națională a Companiilor din Domeniul TIC și Confederația Națională a Patronatului din Republica Moldova solicită modernizarea procesului de gestionare a concediilor medicale prin trecerea la un format digital. Această inițiativă vine ca răspuns la provocările întâmpinate de angajatori și angajați în gestionarea proceselor legate de incapacitatea temporară de muncă. Subiectul a fost discutat în cadrul Grupului de lucru 4 al Consiliului Economic pe lângă Prim-ministrul RM.
În prezent, angajatorii și angajații se confruntă cu multiple dificultăți, printre care neprezentarea certificatului de concediu medical la timp; declararea incorectă a datelor din certificatul medical sau pierderea certificatului sau completarea incorectă a acestuia, ceea ce duce la recalculări și corecții suplimentare.
Aceste probleme generează costuri suplimentare de timp și resurse, afectând atât eficiența contabilității, cât și nivelul de conformitate cu cerințele Serviciului Fiscal de Stat. Digitalizarea certificatului de concediu medical ar reduce birocrația prin eliminarea necesității aplicării ștampilelor și completărilor manuale; ar simplifica procesul de transmitere a datelor între angajat, angajator și Casa Națională de Asigurări Sociale (CNAS); ar crește transparența și acuratețea datelor declarate și ar reduce riscurile de eroare în declarațiile fiscale și administrative.
Prezenți la eveniment reprezentanții CNAS au menționat că susțin digitalizarea acestui serviciu, o soluție în acest sens ar fi fortificarea portalului certificatelor de concediu medical. Iar reprezentanți CNAM susțin că digitalizarea certificatelor medicale ar simplifica foarte mult nu doar munca angajatorilor, dar și munca medicilor de familie fiindu-le reduse din acțiunile birocratice.
În cadrul dezbaterilor s-a decis discutarea acestui subiect în continuare în vederea stabilirii instituțiilor care ar putea veni cu soluții digitale și normative pentru depășirea acestei provocări.