Stimaţi cititori, vă informăm că SFS a plasat actualizări a Bazei generalizate a practicii fiscale prin care au fost date răspunsuri la următoarele întrebări:
- Este obligat contribuabilul, la desfășurarea comerțului electronic să utilizeze echipamentul de casă și de control și să elibereze plătitorului bonul de casă?
În conformitate cu prevederile art. 8 alin. (2) lit. c) din Codul fiscal nr. 1163/1997, contribuabilul este obligat să efectueze încasările bănești în numerar prin intermediul echipamentelor de casă și de control, respectând reglementările aprobate de Guvern, inclusiv Lista genurilor de activitate al căror specific permite efectuarea încasărilor bănești în numerar fără aplicarea echipamentelor de casă și de control.
Totodată potrivit, pct. 3, 4 și 5 din Regulamentul cu privire la exploatarea echipamentelor de casă și de control pentru efectuarea decontărilor în numerar și/sau prin alt instrument de plată, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 141/2019, la efectuarea decontărilor bănești în numerar și/sau prin alt instrument de plată pentru operațiunile economice cu plătitorii, contribuabilii sunt obligați să utilizeze echipamentul de casă și de control, eliberând plătitorilor bonurile de casă/documentele fiscale emise de acesta, sau să transmită în formă electronică la numărul de telefon sau adresa electronică indicată, în cazul prezentării până la momentul achitării de către plătitor a datelor privind numărul de telefon sau adresa electronică.
Această obligativitate se extinde asupra tuturor unităţilor structurale (oficiu, magazin, secţie, depozit, unitate comercială, aparat-automat pentru vânzări (denumit conform uzanţelor internaţionale vending machine), terminal cash-in, aparat de schimb valutar, unitate de prestări servicii, inclusiv unitate de transport-taxi etc.).
Echipamentele de casă şi de control se instalează în fiecare dintre locurile special amenajate (loc de lucru al casierului, operatorului-casier, vînzătorului, prestatorului etc.) pentru primirea şi păstrarea temporară a mijloacelor băneşti.
Dacă în cadrul decontărilor băneşti contribuabilul acceptă, în modul stabilit, cardurile de plată în calitate de instrument de plată fără numerar sau alt mod de plată, decontările respective se efectuează prin intermediul echipamentului de casă şi de control.
Ținând cont de cele expuse, la efectuarea decontărilor bănești în numerar și/sau prin alt instrument de plată, contribuabilii, la desfășurarea comerțului electronic, sunt obligați să utilizeze echipamentul de casă și de control, eliberând plătitorilor bonurile de casă/documentele fiscale emise de acesta, sau să transmită în formă electronică la numărul de telefon sau adresa electronică indicată, în cazul prezentării până la momentul achitării de către plătitor a datelor privind numărul de telefon sau adresa electronică.
Concomitent menționăm că, dat fiind faptul că, la primirea plăților în cadrul comerțului electronic pe pagina web a companiei în regim online, de pe cardul de plată al clientului la contul curent al entității, lipsește locul special amenajat (loc de lucru al casierului, operatorului-casier, vînzătorului, prestatorului etc.) pentru primirea şi păstrarea temporară a mijloacelor băneşti, respectiv lipsesc circumstanțe ce ar impune obligația utilizării echipamentului de casă și de control.
Pentru documentarea faptelor economice urmând a fi respectate prevederile art. 11 din Legea contabilităţii şi raportării financiare nr. 287/2017. Potrivit art. 9 lit. f) din Legea nr.105/2003 privind protecția consumatorilor, vânzătorul este obligat să înmâneze documentul, care confirmă faptul cumpărării produsului.
- Este obligat contribuabilul, la încasarea mijloacelor bănești în numerar și/sau prin alt instrument de plată pentru marfa livrată prin intermediul serviciilor de trimitere contra ramburs, să utilizeze echipamentul de casă și de control și să elibereze plătitorului bonul de casă?
Conform pct. 3 din Regulamentul cu privire la exploatarea echipamentelor de casă și de control pentru efectuarea decontărilor în numerar și/sau prin alt instrument de plată, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 141/2019, la efectuarea decontărilor bănești în numerar și/sau prin alt instrument de plată pentru operațiunile economice cu plătitorii, contribuabilii sunt obligați să utilizeze echipamentul de casă și de control, eliberând plătitorilor bonurile de casă/documentele fiscale emise de acesta, sau să transmită în formă electronică la numărul de telefon sau adresa electronică indicată, în cazul prezentării până la momentul achitării de către plătitor a datelor privind numărul de telefon sau adresa electronică.
Punctul 6 sbp. 3) din Regulamentul menționat, stabilește că, utilizatorii echipamentelor de casă și de control sunt obligaţi să elibereze plătitorului bonul de casă/documentul fiscal emis de echipamentul de casă şi de control pentru operaţiunea economică efectuată, care trebuie să corespundă sumei real achitate.
Conform prevederilor pct. 23 din Regulamentul cu privire la Registrul unic al echipamentelor de casă şi de control, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 141/2019, bonul de casă/documentul fiscal, generat în formă electronică şi/sau emis de echipamentul de casă şi de control pe suport de hârtie, conţine obligatoriu elemente generale pentru toate domeniile de activitate şi specifice în funcţie de domeniul de activitate.
Potrivit pct. 25 sbp. 1) lit. a), b) și d) din Regulamentul menționat, unele din elementele specifice ale bonului de casă/documentului fiscal, pentru activităţile de comerţ şi prestarea serviciilor, sunt denumirea fiecărei mărfi (serviciu), costul şi codul cotei taxei pe valoarea adăugată pentru fiecare marfă (serviciu), costul total al tuturor mărfurilor procurate (serviciilor prestate).
Reieșind din cele expuse, la încasarea mijloacelor bănești în numerar și/sau prin alt instrument de plată pentru marfa livrată prin intermediul serviciilor de trimitere contra ramburs, contribuabil (furnizor de servicii poștale/curier) este obligat să utilizeze echpamentele de casă și de control, eliberând plătitorilor bonurile de casă/documentele fiscale emise de acestea, sau să transmită în formă electronică la numărul de telefon sau adresa electronică indicată, care trebuie să corespundă sumei real achitate, cu specificarea la elementul:
- denumirea fiecărei mărfi - „a denumirii fiecărei mărfi livrate”;
- denumirea serviciului de trimitere contra ramburs – „serviciu ramburs”.
Ordinul SFS nr. 318 din 16-06-2025
Notă: Vă atragem atenția asupra faptului că, pot fi efectuate actualizări ale răspunsurilor oferite de către Serviciul Fiscal de Stat, de aceea vă rugăm să consultați suplimentar răspunsurile actualizate ale bazei de date.