Stimaţi cititori, vă informăm că SFS a plasat actualizări a Bazei generalizate a practicii fiscale prin care au fost date răspunsuri la următoarele întrebări:
- Care persoane sunt subiecţi ai impunerii cu taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehicule care depășește masa totală, sarcina masică pe osie sau dimensiunile maxime admise?
Subiecţi ai impunerii cu taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehicule care depășește masa totală, sarcina masică pe osie sau dimensiunile maxime admise, conform art. 349 din Codul fiscal, sunt persoanele fizice (cetăţeni ai Republicii Moldova, cetăţeni străini, apatrizi) şi persoanele juridice (rezidente şi nerezidente) posesoare de autovehicule care depăşesc masa totală, sarcina masică pe osie sau dimensiunile maxime admise.
- În baza cărui formular se prezintă darea de seamă privind taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele care depășesc masa totală, sarcina masică pe osie sau dimensiunile maxime admise și termenul de prezentare a dării de seamă?
Darea de seamă privind taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele care depășesc masa totală, sarcina masică pe osie sau dimensiunile maxime admise se prezintă Serviciului Fiscal de Stat, trimestrial, pînă la data de 25 a lunii imediat următoare trimestrului de gestiune în care au fost obținute actele necesare pentru circulația pe drumurile Republicii Moldova cu depășirea maximele admise în baza formularului tipizat al Dării de seamă privind taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehicule care depășesc masa totală, sarcina masică pe osie sau dimensiunile maxime admise (Forma TDL 13), aprobat prin Ordinul IFPS nr. 274 din 7 martie 2013.
- Cine prezintă darea de seamă privind taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele a căror masă totală, sarcină masică pe axă sau ale căror dimensiuni depăşesc limitele admise?
Potrivit art. 352 alin. (11) din Codul fiscal, darea de seamă privind taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele care depășesc masa totală, sarcina masică pe osie sau dimensiunile maxime admise se prezintă de către subiecții impunerii rezidenți ai Republicii Moldova care desfăşoară activitate de întreprinzător şi deţin actele necesare pentru circulaţia cu depăşirea maximelor admise pentru masă totală, sarcină masică pe axă sau dimensiuni.
- Este necesară deţinerea unei autorizaţii pentru ca autovehiculele înmatriculate şi/sau neînmatriculate în Republica Moldova care depășește masa totală, sarcina masică pe osie sau dimensiunile maxime admise să poată circula pe drumurile publice?
Da, circulaţia pe drumurile publice a autovehiculelor rutiere cu depăşirea masei şi/sau a dimensiunilor maxime admise este posibilă numai în cazuri excepţionale, cu deţinerea autorizaţiei speciale de transport (Capitolul III din Hotărâre Guvernului nr. 326 din 18.05.2022 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la efectuarea pe drumurile publice a transporturilor rutiere cu depăşirea masei totale, a maselor pe axe şi/sau a dimensiunilor maxime admise (în vigoare 20.05.2022)).
- Ce se înţelege prin “autovehicul care depăşeşte masa totală, sarcina masică pe osie sau dimensiunile maxime admise”? Prin “autovehicul care depăşeşte masa totală, sarcina masică pe osie sau dimensiunile maxime admise” se înţelege autovehiculul care depășește masa totală, sarcina masică pe osie sau dimensiunile maxime admise pentru efectuarea pe drumuri a transporturilor cu greutăţi şi/sau gabarite stabilite de normativele în vigoare (art. 336 pct. 7) din Codul fiscal).
- Cum se achită taxele pentru resursele naturale?
Conform prevederilor art. 301 alin. (1) din Codul fiscal, plătitorii taxelor pentru resursele naturale prezintă Serviciului Fiscal de Stat Darea de seamă pe taxele pentru resursele naturale (Forma TRN 21) şi achită până la data de 25 a lunii următoare semestrului de gestiune taxele pentru resursele naturale după cum urmează:
a) 50% din cuantumul taxei se varsă la bugetul local de nivelul întâi;
b) 50% din cuantumul taxei se varsă la bugetul de stat.
Potrivit pct. 4.42 din Modul de achitare și evidență a plăţilor la bugetul public naţional prin sistemul trezorerial al Ministerului Finanţelor în anul 2025, aprobat prin Ordinul ministrului finanțelor nr. 156/2024, plăţile conform Titlului VIII „Taxele pentru resursele naturale” al Codului fiscal, se vor vira integral la bugetul de stat în funcţie de locul amplasării resurselor naturale.
Astfel, taxele pentru resursele naturale se declară și se achită corespunzător codului localității unde sunt amplasate resursele naturale.
- Este subiect al impunerii cu taxa pentru extragerea mineralelor utile întreprinderea care, în timpul efectuării lucrărilor de curăţare a rîului, extrage de pe fundul acestuia nisip, pe care ulterior îl comercializează?
Da, întreprinderea care, în timpul efectuării lucrărilor de curăţare a rîului, extrage de pe fundul acestuia nisip, pe care ulterior îl comercializează, apare ca plătitor al taxei pentru extragerea mineralelor utile.
- Cînd şi unde se achită taxa pentru apă?
Taxa pentru apă se achită de către subiecții impunerii semestrial, pînă la data de 25 a lunii următoare semestrului de gestiune la bugetul de stat în funcţie de locul amplasării resurselor naturale.
Întreprinzătorii individuali, gospodăriile ţărăneşti (de fermier) al căror număr mediu anual de salariaţi, pe parcursul perioadei fiscale, nu depăşeşte 5 unităţi şi care nu sînt înregistraţi ca plătitori de T.V.A., achită taxa pentru apă la bugetul de stat în funcţie de locul amplasării resurselor naturale în termen de pînă la 25 martie al anului următor anului fiscal de gestiune.
- În baza cărui formular, declară obligațiile fiscale la taxa pentru apă, întreprinderile individuale, gospodăriile țărănești (de fermier) al căror număr mediu anual de salariați, pe parcursul perioadei fiscale, nu depășește 5 unități și care nu sunt înregistrați ca plătitori de TVA?
Întreprinderile individuale, gospodăriile ţărănești (de fermier) al căror număr mediu anual de salariaţi pe parcursul întregii perioade fiscale nu depăşeşte 5 unităţi şi care nu sînt înregistraţi ca plătitori de TVA, care au obligații fiscale la taxa pentru apă, prezintă Darea de seamă fiscală unificată/(Declaraţie) (Formular UNIF21), aprobată prin Ordinul SFS nr. 370 din 24.07.2020, cu completarea tabelelor nr. 6 și 7.
- În baza cărui formular tipizat se prezintă darea de seamă la taxa pentru apă?
Subiecții impunerii cu taxa pentru apă prezintă semestrial, pînă la data de 25 a lunii următoare semestrului de gestiune, Darea de seamă pe taxele pentru resursele naturale (Forma TRN 21), aprobată prin Ordinul SFS nr. 376 din 27 iulie 2020.
Întreprinzătorul individual, gospodăria ţărănească (de fermier) al căror număr mediu anual de salariaţi, pe parcursul perioadei fiscale, nu depăşeşte 5 unităţi şi care nu sunt înregistraţi ca plătitori de TVA prezintă, în termen de pînă la 25 martie a anului următor anului fiscal de gestiune Darea de seamă fiscală unificată/(Declaraţie) (Formular UNIF21), aprobată prin Ordinul SFS nr. 370 din 24.07.2020, cu modificările și completările ulterioare, completînd tabelele nr. 6 și 7 din aceasta.
Ordinul SFS nr. 108 din 20-02-2025
Ordinul SFS nr. 109 din 20-02-2025
Notă: Vă atragem atenția asupra faptului că, pot fi efectuate actualizări ale răspunsurilor oferite de către Serviciul Fiscal de Stat, de aceea vă rugăm să consultați suplimentar răspunsurile actualizate ale bazei de date.