Odată cu intrarea în vigoare a Legii nr. 189/2025 privind Consolidarea cadrului de protecție a drepturilor consumatorilor de servicii financiare (din 25 octombrie curent), a fost stabilită o nouă procedură de soluționare a petițiilor. Iată care sunt etapele pe care trebuie să le urmați:
Primul pas: Adresați-vă direct furnizorului
• Adresați reclamația către furnizorul dumneavoastră de servicii financiare: bancă, asigurător, organizație de creditare nebancară, prestator de servicii de plată, societate de investiții etc.
• Păstrați o dovadă a depunerii reclamației (număr de înregistrare, confirmare de primire etc.).
Așteptați răspunsul
• Furnizorul are la dispoziție 15 zile lucrătoare pentru a răspunde (dacă legea nu prevede termene speciale).
• Răspunsul trebuie să fie comunicat în scris.
• Lipsa răspunsului echivalează cu un refuz tacit.
Ce acțiuni puteți întreprinde dacă nu sunteți de acord cu răspunsul sau dacă nu ați primit un răspuns de la furnizor?
• Depuneți o petiție la Comisia Națională a Pieței Financiare, anexând dovada adresării reclamației către furnizor și răspunsul primit (după caz).
Informații despre depunerea petițiilor la CNPF găsiți aici.
Dacă petiția nu este semnată corespunzător, vi se va solicita înlăturarea neajunsurilor.
• Sau adresați-vă în instanța de judecată, conform procedurii civile.
Atenție! Petițiile depuse direct la CNPF
Petițiile depuse la CNPF, care nu au fost adresate în prealabil furnizorului, vor fi redirecționate către acesta, iar dumneavoastră veți fi informat(ă) despre acest fapt. Examinarea petiției de către CNPF
CNPF va examina petiția depusă și vă va comunica rezultatele examinării. În cazul în care sunt identificate clauze abuzive, CNPF va înainta o acțiune în instanța de judecată pentru constatarea nulității respectivelor clauze.
Cine poate depune reclamații?
- Consumatorii de servicii financiare;
- Asigurații sau persoanele păgubite, inclusiv persoanele juridice, în cazul serviciilor de asigurare obligatorie RCA;
- Utilizatorii de servicii de plată și deținătorii de monedă electronică, inclusiv persoanele juridice.
- Clienții care nu sunt profesioniști, dar beneficiază de servicii pe piața de capital.
Protejați-vă drepturile! Urmați acești pași pentru a soluționa disputele cu furnizorii de servicii financiare.
