Livrările de mărfuri şi servicii în cadrul contractelor de leasing vor fi scutite de TVA
La 15.07.2010 a fost aprobată Legea nr.193, conform căreia, începînd cu 01 ianuarie 2011, toate livrările de mărfuri şi servicii în cadrul contractelor de leasing (financiar sau operaţional) vor fi scutite de TVA.
Prezenta lege introduce modificări în Codul Fiscal şi în Codul Vamal al Republicii Moldova în sensul scutirii de TVA a livrărilor de mărfuri şi servicii în cadrul contractelor de leasing şi necalculării drepturilor de import la punerea în liberă circulaţie a obiectelor importate în baza contractelor de leasing.
Pînă în prezent, era scutită de TVA doar rata dobînzii şi comisioanele percepute în cadrul contractelor de leasing, valoarea mărfii sau serviciilor însă se impozita cu TVA pe principii generale.
Scopul acestor modificări constă în stimularea investiţilor în echipament în cadrul întreprinderilor autohtone.
Pentru stimularea investiţiilor în echipament, deja există scutirea de TVA pentru mijloacele fixe procurate sau importate pentru a fi incluse în capitalul statutar (art.103, punctul 23 din CF). Însă pentru a beneficia de această scutire întreprinderile sau fondatorii acestora trebuie să dispună de surse de finanţare proprii, deoarece conform legislaţiei în vigoare nu se admite majorarea capitalului social din contul surselor împrumutate. Din această cauză, întreprinderile nou create şi întreprinderile mici, care nu dispun de surse suficiente pentru procurarea echipamentului, nu au posibilitatea de a beneficia de scutirea TVA conform art.103, p.23 din CF.
De această dată însă, de scutire vor putea beneficia toate întreprinderile, inclusiv şi cele mici.
Însă, pe lîngă aspectele pozitive, aceste modificări pot avea urmări nefaste pentru bugetul naţional. Baza de aplicare a TVA va scădea brusc ca urmare a excluderii din categoria obiectelor impozabile a unui spectru larg de mărfuri şi servicii, care vor fi realizate intenţionat prin intermediul contractelor de leasing, pentru evitarea impunerii. Aceasta se datorează faptului că, conform legislaţiei naţionale, nu sunt strict delimitate noţiunile de leasing operaţional şi locaţiune, dimpotrivă acestea sunt foarte apropiate ca conţinut. Deci există riscul că serviciile de locaţiune a bunurilor imobile, mijloacelor fixe, etc., care în prezent sunt livrări impozabile cu TVA şi contribuie la bugetul anual să fie intenţionat documentate ca leasing operaţional, cu evitarea impunerii cu TVA. La fel şi cu mărfurile – va creşte considerabil ponderea mărfurilor realizate în cadrul contractelor de leasing.
În acelaşi timp, aceste modificări vor stimula importul de mărfuri şi va dezavantaja producătorii autohtoni, mărfurile cărora nu vor fi solicitate de către companiile de leasing din cauza obligativităţii stornării TVA trecut cont de la aceste procurări. Astfel primindu-se că preţul de procurare a mărfurilor autohtone de către companiile de leasing vor conţine TVA, iar preţul mărfurilor importate nu vor include TVA, aceasta contribuind în mod substanţial la creşterea competitivităţii acestora – în detrimentul mărfurilor autohtone.
Considerăm că modificările aprobate pot avea consecinţe negative asupra încasărilor la buget şi asupra economiei naţionale în ansamblu cazul în care organele competente nu vor lua măsuri pentru limitarea acţiunii scutirii date.